امروز: یکشنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ برابر با ۲۷ رمضان ۱۴۴۲ قمری و ۰۹ مه ۲۰۲۱ میلادی

معماری و نقاشی و هنرهای تجسمی

نقاشی و موزاییک کاری در رم باستان

مسایل مربوط به نگرش پیکری، تشریح اندام ها، حرکت و تناسب که ظاهراً هزارات سال هنرمند روزگار باستان را به خود مشغول کرده بودند در اینجا چنین می نماید که راه حلی هایی آشنا پیدا کرده اند به طوری که...
۶ ساعت پیش

سبک های نقاشی در روم باستان در رسیدن به فضاسازی

طراحی فضاهای درونی با آرایش باز و مستقل واحدها، خلوت و آسایش کامل را برای ساکنان خانه ها تضمین می کرد. به علت کم بودن تعداد درها و پنجره ها، سطح وسیع دیوارها را نیز به صوررت فضاهای مناسبی برای...
۶ روز پیش

معماری در رم باستان و شهر شگفت انگیز پومپئی

تجلی چشمگیر اصالت رومیان در شبیه سازی ناتورالیستی از چهره با درخششی بیشتر در عرصه معماری به چشم می خورد. در نخستین دوره جمهوری روم، هویت رومی، به خصوص در عرصه معماری و برنامه ریزی شهری یا...
۱ هفته پیش

شبیه سازی چهره در رم باستان

چهره سازان رومی، حتی وقتی تحت تاثیر فرهنگ یونانی بودند، آثاری آفریدنند که قرینه ای در هنر یونانی برای شان وجود ندارد. در دوره هلنی خصوصیت کلی پردازی که از ویژگی های چهره های پیشین به شمار می...
۲ هفته پیش

پیکرتراشی در اتروسک چگونه بود؟

در مقبره های اتروسک، اسباب و اثاثیه قابل توجهی از گِل و مفرغ به صورت پیکره بر جای مانده است و حکایت از آن دارد که اتروسک ها ظاهراً گل و مفرغ را بر مواد دیگر ترجیح می داده اند، هر چند خاکستردان...
۳ هفته پیش

معماری در دوره اتروسک چگونه بود؟

از معماری اتروسک ها اطلاعات چندانی در دست نیست. شهرهای ایشان یا به دست رومیان ویران شدند یا بازسازی شدند و شهرهایی که باقی ماندند در چنان جاهای مناسبی برپا شده بودند که امروزه نیز مسکونند و آغاز...
۴ هفته پیش

هنر موزاییک در دوران هلنی

موزاییک به عنوان شکلی از هنر، به گونه ای نسبتاً عادی و در جریان کاربردهای روزانه پدید آمد. رسم سومری ها که دیوارها را با مخروط هایی از گل پخته و مرصع کاری صدفی می پوشاندند، عمری کوتاه...
۱ ماه پیش

معماری در دوره هلنی چگونه بود؟

گوناگونی، پیچیدگی و پیشرفتگی چشمگیر فرهنگ هلنی، به یک شیوه معماری با مقیاسی بزرگ و تنوعی پردامنه، به مراتب فراتر از آنچه کشور-شهر کلاسیک می توانست بطلبد، نیازمند بود. فعالیت های ساختمانی از...
۱ ماه پیش

پیکرتراشی در دوره هلنی

گرایش هایی که از دوره کهن تا کلاسیک پسین ادامه داشتند، در دوره هلنی دستخوش تحولی نشدند بلکه به راه خود در جهت کمال ادامه دادند. در پیکرتراشی، فضا یا محیطی که در پیرامون آپوکسومنوس ساخته...
۲ ماه پیش

ویژگی های سرستون کورنتی

معماری سده چهارم ضمن نمایش همه جانبه تکامل شیوه کورنتی، اندامی آفرید که از هر زاویه به طور کامل دیده می شد. نخستین سرستون کورنتی (این شیوه تنها از لحاظ سرستون با شیوه یونیک تفاوت دارد) در درون...
۲ ماه پیش

ظهور سبک جدیدی از پیکرتراشی در دوره کلاسیک پسین

گرایش به انسانی کردن جلوه های گوناگون هستی که در سراسر سده پنجم ق.م دم به دم نیرو و شدت بیشتری پیدا میکرد، در هنر پیکرتراشی سده چهارم به طرز برجسته ای خود نمایی کرد، گرچه موضوعات پیکرتراشی بخشی...
۲ ماه پیش

نقاشی در یونان باستان

پولوگنوتوس نقاش دیوار در روزگار باستان، از شهرتی هم پای معاصرانش فیدیاس و پولوکلیتوس برخوردار بود. متاسفانه هیچ یک از کارهای او باقی نمانده است . با استناد به منابع ادبی روزگار باستان گفته می...
۲ ماه پیش

پیکرتراشی در یونان باستان در دوره کلاسیک پیشین

رواق دوشیزگان، رواق جنوبی ارختئوم را بدان علت چنین نامیده اند که پیکره های ستونی اش برجسته ترین ویژگی آن هستند. این رواق، طرح پیکره های ستونی پیشین به شیوه یونیک یعنی گنج خانه سیفنوسی ها را در...
۲ ماه پیش

ارختئوم، از ساختمان های آکروپولیس

یکی از بناهای پرخرج و باشکوه آکروپولیس، دروازه فخیم پروپالایا (سردر ورودی) بود. ساختمان این سردرد ورودی که در فاصله سال های 437 و 432 ق.م به دست مِنِسیکلس معمار ساخته شد، بلافاصله بعد از تکمیل...
۳ ماه پیش

معماری معبد پارتنون در دوره کلاسیک پیشین یونان

حیثیتی که آتنی ها پس از دفع حملات ایرانیان به دست آوردند و با استفاده از ناوگان نیرومندی که در جریان جنگ تشکیل داده بودند ایشان را به نیروی مسلط و برتر در منطقه بونان بدل ساخت. آنها بر امپراتوری...
۳ ماه پیش

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به تمیم خبر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.