امروز: شنبه, ۰۸ آذر ۱۳۹۹ برابر با ۱۳ ربيع الآخر ۱۴۴۲ قمری و ۲۸ نوامبر ۲۰۲۰ میلادی

معماری و نقاشی و هنرهای تجسمی

شیوه هندسی و پیشرفت در نقاشی انسان در دوره کهن یونان

سفالگری، بهتر از هر وسیله هنری دیگری، دوره میسنی پسین را به دوره تاریخی یونان پیوند می دهد. نقاشی های روی گلدان ها روشنگر تغییراتی هستند که عمیقا بر تاریخ بشر تاثیر گذار هستند و با ترتیب منطقی...
۱ روز پیش

هنر میسنی را بیشتر بسناسیم

سرچشمه فرهنگ میسنی، احتمالا به یونان اولیه، که تقریباً همزمان با ساخته شدن کاخ های کهن در کرت به سرزمین اصلی یونان کوچیده باشند، که این با آغاز هزاره دوم پیش از میلاد مقارن است. بدون تردید حتی...
۶ روز پیش

هنر مینوسی ها در پیکرتراشی و سفالگری

علاقه مینوسی ها به تحرک و سرزندگی طبیعت، که جلوه های آن در هنر تجسمی نقاشی دیواری ایشان دیده می شود در کارهای سفالی شان هم که از ظریف ترین سفال های جهان است، دیده می شود. در کوزه منقاری شکل...
۲ هفته پیش

هم گرایی و واگرایی در بیان، هم بیانی وتک بیانی در معماری

     یکی از تفاوت های عمده میان معماری قدیم و معماری نو در چگونگی حضور و کیفیت پرداختن معماری در رابطه با نیازهای مادی (فیزیکی)، روان شناختی و روحانی است. ابن تفاوت نه تنها به میزان...
۳ هفته پیش

اهمیت خواندن و بازخوانی متن معماری در بیان معماری

مفاهیم و تعاریف به دست آمده از جنبه های گوناگون موضوعاتی که لازم است در خلق معماری به کار گرفته شوند تا آن معماری را متناسب با هدف برپایی آن مطلوب و سازگار سازند، توسط معمار به عنوان اصول مترتب...
۱ ماه پیش

بیان و قابلیت بیانی معماری

معماری ظرف زندگی انسان است و معمار که می اندیشد و احساس می کند و نیز می تواند دارای ادراک شهودی باشد به آفرینشی دست می زند که زندگی را در بر می گیرد. از این رو معماری می تواند راوی و شاید زبانی...
۱ ماه پیش

پدیدار شناسی رنگ در نقاشی| دیدن و بازآفریدن

نظریه تعیّن یافتگی را رومن اینگاردن، بنیانگذار زیباشناسی پدیدار شناختی، مطرح کرده است. مباحث زیبا شناختی اینگاردن را می توان به سه بخش عمده تقسیم کرد: الف- هستی شناسی آثار هنرهای مختلف؛ ب-...
۱ ماه پیش

پدیدار شناسی رنگ در نقاشی| مرئیت رنگی جهان

رنگ یک ماده است اما سخن گفتن از خواص و ویژگی های فیزیکی آن ما را به فهم ماهیت رنگ در نقاشی راهبر نمی شود. ماهیت نقاشانه رنگ زمانی به فهم ما در می آید که رنگی بودن رنگ به آگاهی ما داده نمی شود....
۲ ماه پیش

پدیدار شناسی رنگ در نقاشی| رنگ به منزله پدیدار

اصل پدیدار شناختی رنگ، به سوی خود چیزهاست که این یکی از اصول روش پدیدار شناسی ادموند هوسرل به شمار می رود. به بیان کوتاه، هوسرل پیشنهاد می کند که ذهن باید تمامی پیش فرض های غیر قابل اثبات...
۲ ماه پیش

پدیدار شناسی رنگ در نقاشی|رنگ و رسانه

رنگ یکی از اساسی ترین ارکان های هنر نقاشی است. پدیدار شناسی رنگ تلاشی است برای توصیف وجوه گوناگون ادراکی کاربرد رنگ در نقاشی. رنگ را میتوان از دو منظر تحلیل کرد: 1- مفهوم؛ 2- پوشش سطوح؛ که...
۲ ماه پیش

هنر پرتحرک مینوسی؛ معماری کنوسوس و نقاشی های زنده آن

  معماری مینوسی بزرگترین کاخ آن زمان، کاخ کنوسوس، ساختمانی بی نقشه بود که در برابر شیب های فوقانی و بر بالای تپه ای کم ارتفاع در انتهای یک دشت حاصلخیز ساخته شده بود. زمین حیاط...
۳ ماه پیش

نقطه آغاز هنر اژه ای؛ هنر مینوسی و هنر سیکلادی

تمدن های سواحل و جزایر دریای اژه تقریباً هم زمان با تمدن های حوضه رودهای بزرگ بین النهرین و مصر به ظهور رسیدند. با آنکه تمدن های مزبور در زمان های مختلف از نزدیک با یکدیگر ارتباط پیدا کرده و...
۳ ماه پیش

هیکسوس ها، پادشاهی جدید مصر و تاثیر آنها بر معماری مصری

پادشاهی میانه با از هم پاشیده شدن و واگذاری قدرت به سلسله ای از آسیاییان سامی الاصل که هیکسوس ها یا پادشاهان چوپان نامیده می شدند، از میان رفت.آنها فرهنگی جدید و منتفذ و اسب را با خود آورده...
۳ ماه پیش

نقاشی و معماری مصر در پادشاهی میانه

حدود 2300 ق.م زمینداران جاه طلب به زور آزمایی با قدرت فراعنه برخاستند و کشور مصر را تقریباً تا یک سده در دریایی از ناآرامی ها و آشوب های داخلی گرفتار کردند. سرانجام یکی از امیران طیوه (تِبِس) به...
۳ ماه پیش

جایگاه نقاشی و نقش برجسته در پادشاهی کهن مصر

صحنه های نقش برجسته رنگینی که زینت بخش دیواره های مقبره های یکی از ماموران منعلق به پادشاهی کهن به نام تی هستند، نمونه ای از موضوعات مورد علاقه حامیان هنر به شمار می روند، بیشتر این صحنه ها به...
۴ ماه پیش

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به تمیم خبر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری