امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ ۱۲:۵۰
۱
۰
نسخه چاپی

آشنایی با بیماری اختلال تبادل چربی

آشنایی با بیماری اختلال تبادل چربی
به گزارشتمیم نیوز

یکی از معضلات شایع در سنین بالا اختلال تبادل چربی بدن و افزایش کلسترول و تری گلیسیرید خون است. در کشورهای صنعتی غربی در 50 درصد مردم پس از 40 سالگی کلسترول خون بالای 200 میلی گرم در دسی لیتر است. اختلال تبادل چربی می تواند نتیجه عوامل زیر باشد : 
در 3 درصد مردم فاکتور ژنتیکی علت اصلی می باشد. بعضی از مردم فاقد گیرنده های سلولی برای رفع ال دی ال از خون هستند. به چنین حالتی افزایش مادرزادی کلسترول خون می گویند. در افرادی که این حالت نتیجه انتقال دو ژن بوده باشد در اوان نوجوانی و جوانی سکته قلبی و مرگ مشاهده می شود.
تقریباً در 20 درصد مردم اختلال چربی می تواند نتیجه یک سری بیماری ها مانند چاقی، بیماری قند،سندرم متابولیک و کوشینک یا تاتثیر داورهایی مثل تیازید، استروژن و کورتیکوییدها باشد.
در برخی افراد اختلال تبادل چربی یک نوع واکنش فیزیولوژیک در پی مصرف مواد پرکالری و چرب،همچنین مصرف الکل می باشد. کلسترول موجود در غذاهای حیوانی مانند گوشت قرمز، تخم مرغ،گوشت مرغ و خروس،لبنیات و چربی های اشباع شده موجب افزایش سطح کلسترول خون می شوند. ورزش نکردن و نداشتن فعالیت های مناسب بدنی موجب کاهش کلسترول خوب می شود.
سیگار کشیدن هم موجب آسیب دیدن دیواره عروق و ایجاد زمینه مناسب برای رسوب و انباشته شدن چربی در آن ها می شود. سیگار کشیدن سطح کلسترول خوب را تا 15 درصد پایین می آورد.



+ 1
مخالفم - 0
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به تمیم خبر می باشد.
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.