امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۸ ۱۴:۰۰
۰
۰
نسخه چاپی

چگونه با بودجه محدود فیلم کوتاه بسازیم؟

چگونه با بودجه محدود فیلم کوتاه بسازیم؟
به گزارشتمیم نیوز


معمولا برای ساخت یک فیلم کوتاه، فکر و خیالهای عجیب وعظیمی به سرمان می رسد. فکر و خیال هایی از این قبیل که با بهترین دوربین ممکن، بهترین بازی را از بازیگران گرفته و بهترین لوکیشن ها و کارآمدترین آکساسوار را در اختیار داشته باشیم. عوامل پشت صحنه هم که همه گوش به فرمان ما خواهند بود و تمام ذهنیت های ما را به درستی پیاده می کنند. بحث پول و مادیات هم که به خودی خود حل می شود!!
متاسفانه مجبورم تمام این خوش خیالی ها را بهم بریزم و علاقمندان به فیلمسازی را به دنیای استرس و اضطراب، دنیایی که همیشه با سینما و فیلمسازی  همراه بوده دعوت کنم.
غیر ممکن است مشغول ساخت فیلمی باشید و فشارهای زیادی را تحمل نکنید. این فشارها هم از نظر مالی وجود دارند،  هم از نظر زمان، هم مدیریت عوامل، هم از نظر حفظ نظم کاری و هم پیش بردن کار به دوستانه ترین شکل ممکن.
معمولاً برای ساخت یک فیلم کوتاه ده دقیقه ای، تیم هایی هفت-هشت نفره کفایت می کنند، که قاعدتاً شامل دو یا سه بازیگر، یک فیلمبردار، یک دستیار و مشاور و یک کارگردان خواهند بود. میتوان عکاس هم برای گرفتن عکس از برخی صحنه های فیلم یا پشت صحنه انتخاب کرد. این تیم در رویایی ترین شکل ممکن همگی از قبل با هم آشنا بوده اما در عادی ترین شکل ممکن تنها دلیل آشنایی آنها ساخت فیلم است. اینجاست که اضطراب ها سرچشمه می گیرند. اولا برای فیلم کوتاه تجربی خود از بازیگران و فیلمبردار حرفه ای دعوت نکنید چرا که دستمزدهای بالایی دارند.  سعی کنید سناریوهایی بنویسید که معقول باشند و یکی از دوستان نسبتاً مستعد خود را برای بازیگری انتخاب کنید و شخص مورد اعتمادی که دوربین دارد را به عنوان فیلمبردار در نظر بگیرید. کار که بسته شد به عنوان تشکر و نوعی شیرینی، مقدار معقولی پول برایشان اختصاص دهید، طوری که نه خیلی کم باشد نه خیلی زیاد. فراموش نکنید که هزینه رفت و آمد، وعده های غذایی و کرایه وسایل نیز به عهده شما خواهد بود.
تمام مسائل مالی و برآورد بودجه به فیلمنامه ای که می نویسید و قصد ساخت آن را دارید مربوط می شود. سعی کنید دیدگاهی ساده و در عین حال عمیق و مفهومی را به کار بگیرید تا فیلمی که می سازید علاوه بر کم هزینه بودن، حرف عمیق و مهمی بزند. اتفاقاً به این نتیجه می رسیدکه خرج های آنچنانی نه تنها کار خوب تحویل نمی دهند، بلکه نقطه ضعف کار شما خواهند بود. در بستری بزرگتر با نیم نگاهی به بودجه ساخت آثار بلاک باستری هالیوودی و مقایسه آنها یا آثار مینیمالیستی اروپایی متوجه منظور خواهید شد.
اما ناگفته نماند که می توان حتی تک نفره، بدون بازیگر یا حتی یک دستیار  هم یک فیلم کوتاه ساخت.
سعی کنید به جای بازیگر از وسایل و اشیاء نهایت استفاده را ببرید. از ثبوت شان به عنوان انجماد و از جنب و جوششان به عنوان شورش استفاده کنید. ترکیب تصایری که از آنها می گیرید با یک موسیقی زمینه یا حتی یک نریتور یا راوی، نتیجه ای خواهد داشت که شما را غافلگیر خواهد کرد.
در کل توصیه می کنیم در هر شرایطی، با هر امکاناتی، اگر عاشق فیلمسازی هستید، دست به کار شوید. باید دغدغه فیلمسازی داشته باشید و آنقدر بسازید تا حرفه ای شوید. دیدگاه خود را در هر کادری، هرتصویری، هر شئ ای و هر حرکتی پیاده کنید. دوربین به دست بگیرید و راهی شوید، مطمئن  باشید طبیعتی را پیدا  خواهید کرد که از حرفه ترین بازیگران حرفه ای ترند و شما طوری آن را ثبت می کنید که گویی از حرفه ای ترین عوامل حرفه ای تر...
درست مثل نوشتن است، یک نما که بگیرید، بقیه نماها خود به خود می آیند.
فقط باید عاشق فیلمسازی باشید تا فیلمساز شوید ... همین ...



+ 0
مخالفم - 0
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به تمیم خبر می باشد.
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.