امروز: پنج شنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۸ برابر با ۱۷ ربيع الأول ۱۴۴۱ قمری و ۱۴ نوامبر ۲۰۱۹ میلادی
چهارشنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۸ ۱۲:۲۸
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

احساس درد مفید است/حرکاتی برای کاهش کمر درد

احساس درد مفید است/حرکاتی برای کاهش کمر درد
به گزارشتمیم نیوز

 

متاسفانه کمتر کسی علی رغم احساس درد، به اهمیت آن در زندگی خود توجه می کند. اکثر قریب به اتفاق مردم فقط جنبه منفی در را در نظر گرفته، آن را  مایه رنج و عذاب می دانند. به راستی نیز تحمل درد همواره توأم باب از سر گذراندن لحظاتی رنج آور و طاقت فرساست. درد در هنگام زخمی شدن، دندان درد، کمر درد، درد زایمان و ... با این حال نگاهی به حوانب متضاد درد نشان می دهد که احساس درد یک واکنش دفاعی بدن برای حفظ سلامتی و بقاء او و مبارزه برای ادامه حیاتش می باشد.

نوررت وینر پایه گذار علم سیرنتیک می گوید: برای فرد هیچ سرنوشتی اسفناک تر از فقدان درد نیست!

اهمیت سرنوشت ساز درد زمانی بیشتر به چشم می خورد که بودن یا نبودن این احساس در موجودات زنده مورد مقایسه قرار گیرد. در منایع پزشکی به بیش از 100 مورد از افرادی اشاره شده است که به علت فقدان احساس درد متحمل آسیب ها، بیماری ها و بلایای کوچک و بزرگ و حتی مرگ شده اند. ما در این جا به نمونه ای از آن اشاره می کنیم:

یک دختر جوان کانادایی، دانشجوی دانشگاه مونتریال، در طول زندگی اش هیچگاه احساس درد نکرده بود. او در دوران کودکی دچار سوختگی درجه 3 شده، بارها به علت آسیب های مختلف در بخش اورتوپدی تحت عمل جراحی قرار گرفته بود. هیچ نوع محرکی حتی جریان برق، آب داغ موجب پیدایش واکنشی در او نمی شد. او هیچگاه سرفه نکرده، عطسه نزده بود و هنگام افتادن جسم خارجی در چشم، احساس ناخوشایندی به او دست نداده بود. در یک کلام او فاقد بسیاری از واکنش های دفاعی بدن بود. سرانجام در سن 29 سالگی در نتیجه رشد عفونت درگذشت.

بدین ترتیب درد دارای مشخصه وحدت و تبادین اضداد است. از یک سو پدیده ای است فیزیولوزیک، که به علت داشتن وظیفه دفاعی و محفوظ نگه داشتن ارگانیسم از خطرات مختلف نقش مفیدی را در زندگی انسان ایفا می کند و از سوی دیگر، درد و بخصوص درد طولانی و مزمن موجب رنج و عذاب فرد شده، حالت پاتولوژیک (مرضی) داشته، نیاز به درمان فوری دارد.

تقریباً اکثراً بزرگسالان با احساس کمر درد آشنا هستند. کمر درد به ویژه در کشورهای رشد یافته صنعتی فوق العاده شایع است. طبق آمارهای موجود بیش از 80 درصد مردم به شکلی آن را تجربه می کنند.

کمر درد دومین علت تلف شدن وقت کاری و عدم حضور افراد در محل کار است. درد ممکن است پس از کارهای دراز مدت در حالت خمیده، راه رفتن های طولانی مدت، بلند کردن اشیاء  سنگین و سرما خوردگی ظاهر شود. چنین دردهایی گذراست و موجب مراجعه افراد به پزشک نمی شود. دردهای مختصر کمر، دست ها و پاها معمولاً بعد از خستگی های بدنی به وجود می آید. معذلک اکثر اوقات کمر درد به صورت شدید و حاد شروع شده، فرد مجبور به استراحت در تخت می شود. هر گونه حرکت، ایستادن و نشستن برای او مشکل می شود. هرگونه حرکت جزئی، تنفس عمیق، سرفه و عطسه موجب تشدید آن شده، شخص مجبور به مراجعه به پزشک می شود.

شیوه های درمانی کمر درد بسته به علت آن متفاوت است و در برگیرنده درمان کنسراتیو (غیرجراحی) تا عمل جراحی است. یکی از شیوه ای درمانی برای کاهش نشانه های کلینیکی کمر درد انجام نرمش های درمانی بدنی است. هدف چنین نرمش هایی کاهش فشار بردیسک های بین مهره ای، بهبود خون رسانی و تبادل مواد و جلوگیری از رشد بی حرکتی (آدینامی) آن هاست. چنین نرمش هایی معمولاً در حالت خوابیده انجام می گیرد، در نتیجه فشار بر دیسک های بین مهره ای تا 2 بار کاهش می یابد. نرمش هایی که توأم با خم شدن به جلو می باشند موجب اتساع فاصله پسین بین مهره ها و افزایش اندازه سوراخ بین مهره ای می شوند. در نتیجه، فشار بر ریشه های عصبی کمری کاهش یافته، دیسک برآمده، ثابت (فیکسیون) می شود. در حال حاضر مجموعه های مختلفی از نرمش های درمانی بدنی برای کمردرد وجود دارد. لازم به ذکر است باید از انجام نرمش هایی که موجب افزایش و یا تشدید درد می شوند، اجتناب ورزید.

 

حالت بدنی : باید روی پشت دراز کشید.

1-به آرامی پا را در قسمت زانو خم کرده، در صورت ممکن آن را به طرف سینه ببرید(هنگام بازدم). بعد پا را به حالت اولیه برگرداید (هنگام دم). این حرکت را با پای دیگر تکرار کنید. می توان 6 تا 8 بار تکرار کرد.

2- پاهای راست نگه داشته شده را به نوبت و به آرامی در هنگام بازدم بالا ببرید و در هنگام دم پایین بیاورید. این حرکت را می توان 8 تا 10 بار تکرار کرد.

3- پاها را به نوبت در حالتی که در قسمت زانو و لگن خم شده اند در هنگام بازدم به طرف خارج و در هنگام به طرف داخل بکشید. این حرکت را می توان 8 تا 10 بار تکرار نمود.

4- پای راست نگه داشته شده را به نوبت در هنگام دم بالا ببرید تا زمانی که احساس درد بکنید، بعد آن را به طرف چپ و راست حرکت دهید و در هنگام بازدم پایین آورید. این حرکت را با پایدیگر هم انجام دهید. این حرکت را می توان 4 تا 6 بار انجام داد.

5- پای راست نگه داشته شده را به طرف بالا ببرید بعد از حرکت دورانی 360 درجه آن به چپ و راست، آن را پایین آورید. این حرکت را با پای دیگر نیز انجام دهید. این حرکت را می توان 3 تا 4 بار انجام داد.

 

حالت بدنی : روی پهلوی چپ دراز یکشید. دست چپ را زیر سر قرار داده، دست راست را به حالت تکیه گاه در مقابل سینه قرار دهید. سپس این عمل را هنگام انجام تمرین بر پهلوی راست تکرار نمایید.

6- پای راست نگه داشته شده را هنگام دم بالا ببرید و در هنگام بازدم به حالت اولیه درآورید. این حرکت را با پای دیگر نیز تکرار کنید. این حرکت را می توان 3 تا 4 بار تکرار کرد.

7- پای راست نگه داشته بدشه را تا آنجایی که برای تان مقدور است به طرف جلو بکشید به طوری که سر انگشتان پا با کف اتاق تماس حاصل نماید. بعد پا را به حالت  اولیه برگردانده، آن را حداکثر امکان به طرف عقب بکشید. سپس آن را به حالت اولیه برگردانید. این حرکت را با پای دیگر نیز تکرار کنید. این حرکت را می توان 4 تا 6 بار انجام داد.

توجه: تمرین های 6 و7 را می توان هم زمان با هم انجام داده و بعد از اتمام آنها در یک پا بر روی پهلوی مخالف پیچیده و آن را با پای دیگر انجام دهید.

 

حالت بدنی : روی پشت دراز بکشید

8- دست ها را در امتداد ستون فقرات به صورتی که کف آنها به طرف کف اتاق باشد قرار دهید و پاهای راست نگه داشته شده را تا آنجایی که مقدور است به طرف جلو بکشید. این عمل را می توان 8 تا 10 بار تکرار کرد.

9- یک پا را در قست زانو و لگن خم کنید و کف پا را روی زمین قرار دهید. پای راست نگه داشته شده دیگر را به طرف بالا برده، در قسمت زانو راست و خم نمایید. بعد آن را پایین آورید. این حرکت را با پایدیگر نیز انجام دهید. این حرکت را می توان 8 تا 10 بار انجام داد.

 

حالت بدنی : روی شکم دراز کشیده، دست ها را در حالتی قرار دهید که کف آنها زیر چانه قرار گیرد

10- در هنگام دم پای راست نگه داشته شده را به رامی بالا ببرید و در یازدم پایین آورید. این حرکت را با پای دیگر نیز انجام دهید.این حرکت را می توان 6 تا 8 بار انجام داد.

11- پا را در مفصل زانودر زاویه 90 درجه خم کرده، به آرامی بالا بکشید. این حرکت را با پای دیگر نیز تکرار نمایید. این حرکت را می توان 4 تا 6 بار و هم زمان با دو پا انجام داد.

12- دست های کشیده شده به طرف عقب را در حالتی که کف آنها رو به بالا باشد، روی پشت قرار دهید. به آرامی کف دست ها را خم کنید (بدون به کار بردن هرگونه نیروی زیاد و اضافی) تا همزمان قسمت فوقانی و تحتانی بدن در هنگام بازدم، بالا کشیده شوند. آنها را در هنگام دم پایین آورید. این حرکت را می توان 4 تا 6 بار انجام داد.

 

حالت بدنی : روی پشت دراز بکشید

13- پاها را در قسمت زانو خم کرده، آن ها را بهم جفت کنید. دست ها را به طوری که کف آنها به طرف کف اتاق باشد در امتداد بدن قرار دهید. در هنگام بازدم 2 زانو را هم زمان به طرف راست خم کنید و در دم به حالت اولیه برگردانید. این حکرت را این بار به طرف چپ انجام دهید. این حرکت را میتوان 6 تا 8 بار انجام داد. در چنین حالتی می توان لگن را در هنگام بازدم بالا برده و در هنگام دم هنگام دم پایین آورد. این حرکت را می توان 4 تا 6 بار انجام داد.

14- دست ها را پشت سر گذاشته، سعی کنید بدون آن که پاشنه پا از کف اتاق جدا شود به حالت نشسته درآیید. این حرکت را می توان 3 تا 4 بار انجام داد.

15- یک پا را راست نگه داشته، قسمت بالای ساق دیگر را در حالی که در زانو و مفصل لگن خم شده است با دست گرفته، ران پا را به طرف شکم بکشید. این حرکت را در هنگام بازدم انجام دهید.در هنگام دم پا را به حالت اولیه برگردانید و این حرکت را با پای دیگر تکرار کنید. این حرکت را می توان 4 تا 6 بار انجام داد.

16- دست ها را زیر سر قرار دهید. پاها را در حالی که در مفصل لگن و زانو  خم شده اند در زاویه قائمه نگه داشته، حالت دوچرخه سواری به خود بگیرید. این حرکت را اول در یک جهت و بعد در جهت مخالف انجان دهید. این حرکت تا زمانی انجام میگیرد که حالت خستگی خفیف به شما دست دهد.

17- دست ها را در حالیکه کف آنها به طرف پایین است در امتداد بدن قرار دهید. پاهای راست نگه داشته شده را بالا ببرید و آنها را تا ایجاد احساس خستگی به آرامی از هم دور و بهم نزدیک کنید.

18- پاهای راست نگه داشته شده را روی هم قرار دهید. در چنین حالتی با اتکا بر پاشته پا، از یک طرف به طرف دیگر بپیچید. حالت پا را به نوبت تغییر داده، تمرین را تکرار کنید. این حرکت را می توان 3 تا 4 بار تکرار نمود.

 

توجه : از تمرین هایی که موجب افزایش کمر درد می شوند خودداری کنید.

 

منبع : سالم زیستن آموختنی است. دکتر کامران امین آوه



+ 0
مخالفم - 0

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به تمیم خبر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری