امروز: پنج شنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۸ برابر با ۱۷ ربيع الأول ۱۴۴۱ قمری و ۱۴ نوامبر ۲۰۱۹ میلادی
پنج شنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۸ ۱۱:۵۸
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

تفاوت های وسترن کلاسیک و وسترن اسپاگتی

تفاوت های وسترن کلاسیک و وسترن اسپاگتی
به گزارشتمیم نیوز


ژانر وسترن کلاسیک
آمریکایی ترین ژانر سینمایی لقبی است که به حق منتقدان به  ژانر وسترن داده اند چون تمام اِلمان ها و ویژگی های این ژانر از دل تاریخ آمریکا بر گرفته شده است. اولین وسترن ساخته شده در تاریخ سینما فیلم سرقت بزرگ قطار ساخته ادوین اس پورتر در سال 1903 است. این فیلم در حالی ساخته شد که هنوز مولفه های این ژانر کشف و تثبیت نشده بود. البته دوران طلایی این ژانر از دهه 30 و هم زمان با ناطق شدن سینما شروع شد و تا اواخر دهه 60 نیز ادامه پیدا کرد. این ژانر با آغاز جنگ جهانی دوم اندکی به انزوا رفت وتولید فیلم هایش کاهش یافت ولی دوباره محبوبیتش را نزد مخاطب باز یافت. دوران کلاسیک و طلایی وسترن با درخشش ستارگانی  چون جان وین، گری کوپر، جیمز استوارت، کرک داگلاس، چارلز برانسون و ... همراه بود.

 

مولفه های ژانر وسترن کلاسیک :
1-خصوصیات مکانی خاص شامل بیابان های خشک با صخره ها و کاکتوس های بزرگ در محدوده غربی و جنوبی آمریکا
2- محدوده زمانی اتفاق داستان که برمیگردد به اوایط قرن نوزده تا اوایل قرن بیستم
3- وجود اجتماعی کوچک مثل یک شهرک یا روستا در دل بیابان که توسط ورود عنصر شر به ناآرامی کشیده می شود
4- وجود بانک یا افراد ثروتمند یا قطار حامل اشیاء قیمتی برای ایجاد انگیزه جهت حرکت درام منفی قصه
5- خصوصیات منحصر به فرد بازیگران ژانر وسترن، کلاه، جلیقه، کمربند، شیشلول، سیگار و اسب تیزرو و ...
6- درگیری نیروی خیر و شر داستان در طی فیلم و نهایتاً دوئل پایانی بین قهرمان و مرد بد فیلم
7-وجود جو قهرمانانه و مردانه در فیلم و قرارگرفتن شخصیت زن در حاشیه و انزوا
8- تمایل فیلم نامه نویس و کارگردان به نمایش و در عین حال کنترل خشونت
9- برخورداری فیلمنامه از جدال، نعقیب و گزیر کافی برای بالا بردن سطح تماتیک و دراماتیک فیلم
10- استفاده از پیرنگ هایی مثل شرف، انتقام، دفاع از بی گناه، میهن پرستی، دزدی و اثبات ویژگی های شخصیت اصلی داستان
11- استفاده از لوکیشن های خارجی و طبیعی برای سکانس های تعقیب و گریز، دوئل وسرقت
12- استفاده از میزانسن ها و طراحی های ساده برای لوکیشن های داخلی به منظور نشان دادن زندگی ساده شخصیت ها
13- استفاده از لانگ شات های پوستری با عمق میدان و نماهای کلوزآپ از صورت قهرمان های داستان هنگام دوئل
14- استفاده از موسیقی هایی عموماً ساده از نظر ساخت ولی بسیار تاثیرگذار از نظر ملودیک
15- وجود همیشگی نیرهای خیر و شر و قهرمان و ضدقهرمان در فیلمنامه
16- برخواستن قهرمانان از دل ملت آمریکا و طرد شدن ضد قهرمانان توسط اجتماع موجود در فیلم و مخاطب آن
17- وجود پایان بندی های معمولاً پیروزمندانه و گاه تراژیک و عدم استفاده از پایان بندی های باز و دو پهلو
18- استفاده از روایت ساده و دور از هر گونه ساختار شکنی در فیلمنامه و داشتن ماهیتی عامه پسند برای قصه های این ژانر
19- وود شخصیت های زنی که توسط وجه شر قصه مورد ستم قرار می گیرند ولی شایسته عشق و احترام اند
20- استفاده از نماها و زاویه های کلاسیک و متعارف و عدم استفاده از میزانسن ها و قاب ها و زوایای غیرعادی

 

بهترین های وسترن کلاسیک :
دلیجان – جان فورد – 1939
جویندگان – جان فورد – 1956
ترومپتی در دوردست – رائول والش – 1964
وسترنر – ویلیام وایلر – 1940
رود سرخ – هاوارد هاکس – 1945
داستان نیمروز – فرد زینمان – 1952
نابخشوده – کیلینت ایسد وود – 1992

 

وسترن اسپاگتی
ایتالیا مهمترین کشوری بود که در دهه 60 میلادی متاثر از محصولات وسترن در آمریکا راه خود را از محصولات پرهزینه هالیوود جدا کرد و با حداقل هزینه، مطابق با سلیقه شخصی شان کارگردانی کرده و ساختند. مهم ترین یا اولین کارگردان این ژانر سرجیو لیونه بود که با سه گانه معروفش (یخاطر یک مشت دلار، به خاطر یک مشت دلار بیشتر و خوب،بد، زشت) ژانر وسترن اسپاگتی را به حد اعلا خود رساند.

 

تفاوت وسترن اسپاگتی با نوع کلاسیک خود :
1-در وسترن کلاسیک قاب بندی ها و کلوزآپ ها سرراست و تعریف شده جای خود را به قاب ها و نماهای غیرمتعارف جهت ایجاد تنش در فیلم داده است
2- در وسترن کلاسیک نمایش خشونت کنترل شده است ولی در وسترن اسپاگتی به شکلی افسار گسیخه واغراق آمیز است.
3- در وسترن کلاسیک قهرمانانی میهن پرست، جوانمرد و با وجدان داریم ولی در وسترن اسپاگتی ما شاهد اعمال ضد انسانی قهرمان فیلم هستیم که با توجه به جبر زمان و مکان و موقعیت خود دست به این هنجارشکنی ها می زند.
4- روند روایی داستان در وسترن کلاسیک اغلب ساده و بدون پیچیدگی است در حالی که چند لایه بودن شخصیت قهرمانان، پیچیدگی های روایی داستان و بعد روان شناسانه آنها در وسترن اسپاگتی به مراتب پررنگ تر و بیشتر است.
5- پایان بندی ها در وسترن کلاسیک مثبت، قهرمان پرورانه و حماسی تر از نوع اسپاگتی خود است. در حالی که ما شاهد تلخی، ناامیدی و به پوچی رسیدن قهرمانان قصه در وسترن اسپاگتی هستیم.
6- پروژه های تولید فیلم های وسترن کلاسیک پرهزنیه و عظیم بوده اند ولی فیلم های وسترن اسپاگتی کم خرج و اغلب خارج از آمریکا بوده است.
7- استفاده وتکیه فیلم های وسترن کلاسیک به ستاره های سینما به مراتب بیشتر نوع اسپاگتی خود بوده است.
8- موسیقی در وسترن کلاسیک پرحجم و بیشتر حماسی بوده در حالی که موسیقی ویترن اسپاگتی ساده تر و ملودیک تر از نوع کلاسیک خود می باشد.
9- لباس، ظاهر و رفتار و گفتار وسترن کلاسیک آراسته تر از قهرمانان شلخته، بدلباس و بددهن نوع اسپاگتی خود می باشد.

 



+ 0
مخالفم - 0

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به تمیم خبر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری