امروز: سه شنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۹ برابر با ۱۶ ذو القعدة ۱۴۴۱ قمری و ۰۷ ژوئیه ۲۰۲۰ میلادی
شنبه, ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ ۱۲:۰۶
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

تالار نمایش و تماشاگران در تئاتر باستانی یونان

تالار نمایش و تماشاگران در تئاتر باستانی یونان
به گزارشتمیم نیوز

در تئاترهای یونانی جایگاه تماشاگران و صحنه همواره واحدهای معماری جداگانه ای بودند و در فاصله بین این دو ارکسترا و پارودوس ها (درهای ورودی در دو طرف صحنه به ارکسترا) قرار داشتند. پارودوس ها معمولاً ویژه ورود همسرایان بودند که احتمالا بازیگران هم از آن استفاده می کردند. پارودوسها همچنین برای ورود و خروج تماشاگران به کار می رفتند.

اولین تئاترون یا مکان تماشا (اصطلاح اودیتوریوم نیز در یونانی همین معنا را می دهد) که به نام تئاتر دیونوسوس بنا شد در دامنه تپه ای مشرف به آکروپولیس قرار داشت. در آغاز، احتمالاً تماشاگران نمایش را ایستاده تماشا می کردند. بعدها جایگاه استادیوم مانندی در اواخر سده ششم ساخته شد.

اولین جایگاه تماشاگران جدید در فاصله های کوتاهی پس از فروریختن چایگاه چوبی اولیه در سال 500 بنا شد. در این زمان دامنه تپه به صورت شیب های متعددی تغییر یافت و هر کدام تبدیل به یک رشته تراس گردیدند، که بر روی این تراس ها جایگاه هایی از چوب ترتیب داده می شد.

در سال 440 هنگامی که ادئون بنا شد شیبها بار دیگر تغییر شکل دادند و تعدادی دیوارهای محافظ در پست آنها استوار شد. اما جایگاه تماشاگران هنوز در این زمان موقتی بود، زیرا آریستوفان از آن به نام ایکریا یاد می کند که اصطلاحی برای جایگاه های چوبی است. جایگاه های سنگی احتمالاً بعدها و به تدریج به وجود آمدند، اما جایگاه سنگی تا سالهای 338 و326 پ.م کامل نشد.

ظرفیت تالار نمایش کامل شده را بین 14000تا 17000 نفر تخمین شده اند. پیداست هرنمایشی را تنها بخش کوچکی از کل جمعیت شهر می توانست ببیند زیرا در نیمه دوم سده پنجم جمعیت آتیکا حدود 150 هزار ا 200 هزار نفر بوده است لذا با آنکه ورود به نمایش برای همه آزاد بود، حدود یک دهم کل جمعیت شهر قادر به تماشای نمایش ها بوده اند.

شاید همین امر موجب شد تا در نیمه دوم سده پنجم دریافت ورودیه و بلیط معمول شود. برای اینکه همه مردم توانایی مالی دیدن نمایش ها را داشته باشند، پریکلس یک صندوق اعانه در سال 450 تاسیس کرد که برای فقرا بلیط تهیه کند. همچنین احتمال دارد ورودیه را هم او باب کرده باشد اما در مورد قیمت ورودیه تا اواخر سده چهارم مدرک معتبری به دست نیامده است.

در این هنگام صندلی هایی که توسط دولت رزرو نشده بودند، به قیمت رسمی به فروش می رسید به قیمتی حدود 2 اوبول). به نظر میرسد که درآمد حاصله متعلق به کسی ود که تئاتر را اجاره می کرد و مسئول حفظ و نگهداری آن نیز بود.

بلیط ها متعلق به قسمت خاصی از جایگاه بودند و شماره صندلی را نشان نمی دادند. گفته شده است که هر قبیله ای قسمت مخصوص به خود را داشت و در هر قسمت، جایگاه زنان مجزا بود. جایگاه های مرکزی برای راهبان دیونوسوس ذخیره می شد. جایگاه ها همچنین برای راهبان، راهبگان، مقامات رسمی دولتی، سفیران مهمان و اشخاصی که مورد احترام دولت بودند رزرو می شدند.

تماشاگران شامل مردان، زنان، پسران و برده ها بودند. متصدیان دولتی وظیفه داشتند نظم را برقرار کنند، و بر بلیط ها نظارت کنند تا هر کس به قسمت مربوط به قبیله خود برود. بی حرمتی و گردن کشی در تئاتر مجازاتی تا حد مرگ در بر داشت.

عقیده رایج  این است که اجرای نمایش ها یک روز تمام طول می کشید زیرا تعدادی از نمایش های تکه تکه اجرا می شد. اگر این فرض درست باشد می بایستی آمد و رفت و خورد و نوش زیادی در تئاتر برقرار بوده باشد. تماشاگران عقاید خود را با سر و صدای زیاد بیان می کردند و گاه بازیگران مجبور می شدند از روی صحنه تماشاگران را ساکت کنند.

نقل است یک بار آشیل از ترس خشم تماشاگران مجبور شد به قربانگاه پناه ببرد. بعضی از نویسندگان باستان تماشاگران را لعنت کرده اند و برخی بین تماشاگران تفاوت قائل شدند. احتمالاً تماشاگران یونانی، مثل هر جامعه دیگر، سلیقه های متفاوتی داشتند.

جوایز جشنواره های باستان

یکی از نقاط اوج هر جشنواره مراسم اعطای جوایز بود. با آنکه همه جزئیات این مراسم روشن نیست، اما مراحل احتمالی آن چنین بوده است : قبل از شروع جشنواره، صورت اسامی داوران بالقوه (فهرستی برای هر یک از ده قبیله) نوشته می شد، اسامی داوران منتخب از هر قبیله در گلدانی یا ظرفی ریخته می شد، لذا ده گلدان مهر و موم شده تا شروع مسابقه در جایی محفوظ می ماند، سپس این گلدان ها به تئاتر آوده می شدند و آرکون از هر گلدان یک نام را بیرون می کشید و ده نفر به داوری انتخاب می شدند.

هنگام رای گیری نیز هر داور رای خود را در یک گلدان می نهاد و آرکون از میان ده رای پنج رای را انتخاب می کرد. برنده مسابقه بر اساس این پنج رای برگزیده می شد.

چگونگی جوایز برای ما معلوم نیست، اما احتمال دارد پول هم در کار بوده باشد. آنچه مسلم است این است که افتخار این جوایز بسیار زیاد بود و کوره گوسها یا تهیه کننده هایی که برنده می شدند اغلب بنای یادبودی بر این پیروزی می ساختند. دولت گزارش جوایز را بایگانی می کرد و بسیاری از نویسندگان باستانی از این بایگانی ها در گزارش های خود استفاده کرده اند.

هر چند درباره تئاتر سده پنجم یونان سوالات بسیاری بی جواب مانده است اما می توان مطمئن بود که تئاتر یونان باستان نهاد پرقدرتی بوده است و با استقبال بسیار زیادی، هم از جانب مردم و هم از طرف مقامات دولتی و مذهبی، روبرو می شده است. درام در یونان باستان ممتاز ترین و مورد توجه ترین نوع ادبیات و محبوب ترین و مردمی ترین هنرها به شمار می آمده است.

 

بیشتر بخوانیم:



+ 0
مخالفم - 0

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به تمیم خبر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری