اگر دوستدار محیط زیست هستید و در کنار آن میخواهید محصولات خود را در اختیار کاربران بیشتری قرار دهید، بازاریابی سبز میتواند کلید موفقیت شما برای افزایش فروش باشد.
بازاریابی سبز
بازاریابی سبز فرآیندی است برای ترویج محصولات یا خدمات بر اساس مزایای زیست محیطی آنها. این محصولات یا خدمات ممکن است به خودی خود سازگار با محیط زیست باشند یا به روشی سازگار با محیط زیست تولید شوند.
درباره بازاریابی سبز بیشتر بیاموزید تا نقش آن را در تجارت و کمک به پایداری محیطی متوجه شوید.
بازاریابی سبز شامل شرکت هایی است که محصولات یا خدمات خود را به گونه ای تبلیغ می کنند که سازگاری با محیط زیست آنها را به نمایش بگذارد.
نام جایگزین: بازاریابی محیطی، بازاریابی محیطی
هنگامی که یک شرکت دوستی با محیط زیست خود را به نمایش می گذارد، ممکن است شامل محصولات زیر باشد:
• به روشی پایدار تولید شده است
• فاقد مواد سمی یا مواد مخرب لایه ازن
• تولید شده از مواد بازیافتی یا قابل بازیافت
• ساخته شده از مواد تجدید پذیر
• عدم استفاده از بسته بندی زیاد
• طراحی شده تا قابل تعمیر باشد و دور ریخته نشود
بازاریابی سبز معمولاً توسط شرکت هایی انجام می شود که متعهد به توسعه پایدار و مسئولیت اجتماعی شرکت هستند. سازمانهای بیشتری برای اجرای شیوههای تجاری پایدار تلاش میکنند. آنها تشخیص می دهند که می توانند محصولات خود را برای مصرف کنندگان جذاب تر کنند و در عین حال هزینه های بسته بندی، حمل و نقل، مصرف انرژی و آب و موارد دیگر را کاهش دهند.
مزایای بازاریابی سبز
با گرین مارکتینگ، تولیدکنندگان این فرصت را دارند تا در کنار مردمی که محیط زیست واقعا برای آنها مهم است، سیاره زمین را به جایی بهتر برای زندگی تبدیل کنند. در واقع این شرکتها تلاش دارند محصولات خود را به گونهای تولید کنند که کمترین اثر منفی را روی محیط اطراف داشته باشد؛ اقدامی که در نهایت به آنها در جلب اعتماد و وفاداری مشتریان، کمک بسیاری خواهد کرد. بازاریابی سبز مزایای زیادی دارد و اگر استراتژی آن بهدرستی پیاده شود، به شما کمک میکند که:
• در فضای بسیار رقابتی موجود بتوانید حرفی برای گفتن داشته باشید.
• محصولی را بسازید که با محیط زیست سازگار بوده و قابلیت بازیافت داشته باشد.
• استفاده از منابع طبیعی را کاهش داده و در مصرف انرژی صرفهجویی کنید.
• اعتبار خود را نزد مشتریان، بالا ببرید.
• مخاطبان جدیدی که واقعا برای محیط زیست دلسوز هستند را پیدا کنید.
• رشدی طولانیمدت را تجربه کنید.
• در صنعت خود نوآور باشید.
اهداف بازاریابی سبز
به صورت کلی، اهداف مشخصی در بازاریابی سبز دنبال میشود که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم:
1. کاهش آلودگی
مهمترین هدف بازاریابی سبز را میتوان تلاش برای کاهش آلودگیهای زیستی با استفاده کمتر از آب، کاهش تولید ضایعات، استفاده از مواد تجزیهپذیر برای بستهبندی محصولات و … بیان کرد. همانطور که گفتیم، در این رویکرد تلاش میشود استفاده از موادی که به محیط زیست آسیب میزند، به حداقل برسد.
2. توسعه و تولید محصولات بهتر
بسیاری از محصولاتی که امروزه تولید میشوند، امکان طراحی و تولید مجدد با موادی را دارند که غیر سمی هستند یا آسیب کمتری به کره زمین میزنند. به علاوه، اگر روی بسیاری از محصولات کار شود، میتوان بسیاری از مواد سمی یا تجزیهناپذیر را از ساختار آنها حذف کرد.
3. درآمدزایی در عین حفاظت از محیط زیست
با استفاده از بازاریابی سبز نهتنها میتوان از آسیب به محیط زیست جلوگیری کرد، بلکه میتوان به درآمدهای بسیار بالا نیز رسید چرا که افراد زیادی حاضرند به خاطر کره زمین، پول بیشتری بابت محصولات پرداخت کنند.
4. تغییر رویکردهای تولید
نهفقط مردم، بلکه تمام سازندگان نیز باید به فکر کاهش آلودگیهای صنعتی باشند. بازاریابی سبز این راه را هموار کرده و عملا تولیدکنندگان را مجبور میکند که سراغ چیزهایی مانند انرژی تجدیدپذیر یا استفاده از مواد بازیافتشدنی بروند.
بازاریابی سبز برای چه کسانی مناسب است؟
تمام شرکتها، فروشگاهها و افرادی که صاحب کسبوکار هستند، میتوانند سراغ بازاریابی سبز بروند. هرچند، برای موفقیت در این راه لازم است ابتکار عمل و خلاقیت داشته باشید و به مشتریان نشان دهید که در کنار درآمدزایی، واقعا به فکر کره زمین هستید. امروزه بسیاری از کمپانیهای کوچکوبزرگ با نوآوری و ایدهپردازی به نتایج بسیار خوبی در این راه رسیدهاند. هرچند، اینجا یک نکته طلایی وجود دارد: صرفا تلاش برای متقاعد کردن کاربران کافی نیست و عملا باید به آنها نشان داد که چرا باید از محصولات سازگار با محیط زیست استفاده کنند.
استراتژی های بازاریابی سبز
نخستین گام در کمپین گرین مارکتینگ، بررسی فرصتهایی است که میتوانند به سبزتر شدن کسبوکار و محصولات شما کمک کنند. البته، برای رسیدن به موفقیت حتما باید پایبند تمام اصول باشید؛ مردم باید سبز بودن محصولات یا خدمات شما را در تمام مراحل ببینند. به بیان دیگر، شما باید در این مسیر «صادق» باشید چرا که عدم صداقت، بزرگترین آفت در این شیوه بازاریابی است. استراتژیهایی که در ادامه بیان میکنیم، میتوانند به مسیر شما برای رسیدن به موفقیت کمک کنند.
کاهش استفاده از پلاستیک
فارغ از صنعتی که در آن هستید، راههای بینهایتی برای شروع کمپین بازاریابی سبز وجود دارد. کاهش استفاده از پلاستیک، یکی از بهترین رویکردها است. برای مثال اگر صاحب یک فروشگاه هستید، میتوانید کیسههای کاغذی یا پارچهای را جایگزین کیسههای پلاستیکی کنید؛ یک رستوران یا کافه هم میتواند به جای کارد و چنگال پلاستیکی، سراغ ابزار فلزی یا کاغذی برود یا حتی بطریهای کاغذی را ارائه کند.
استفاده از مواد بازیافت شده
استفاده از موادی که بازیافت شدهاند میتواند به کاهش مصرف انرژی کمک زیادی کند چرا که نیاز نیست سازندگان منابع و انرژی زیادی را صرف تولید محصولی جدید کنند. تولید مدادها و خودکارهای بازیافتشده که با محیط زیست هم سازگاری دارند، نمونه خوبی از این مورد است؛ دفعه بعدی که مشتری از خودکار یا مداد شما برای امضا استفاده کند، برند شما را به خاطر سپرده و حس خوبی به او دست خواهد داد.
تشویق به کاشت درختان و گیاهان در بازاریابی سبز
یکی دیگر از استراتژیهای بسیار خوب برای رسیدن به موفقیت در کمپین بازاریابی سبز، دعوت از مردم برای کاشت گیاهان و درختان در اطراف خانه یا شهرشان است. برای این کار میتوانید کیتهایی مخصوص حاوی بذر گل و گیاهان با لوگوی خودتان را طراحی کرده و در اختیار مشتریان قرار دهید و از آنها بخواهید که برای سبزتر کردن زمین، شما را همراهی کنند.
همکاری با اینفلوئنسرهای دوستدار محیط زیست
برای اینکه برند خود را بیش از پیش در کانون توجه قرار دهید، میتوانید به مواردی مثل تولید محتوای ویدیویی و همکاری با اینفلوئنسرها فکر کنید. مردم باید برند و محصولات شما را بشناسند و هیچچیز همانند حضور در شبکههای اجتماعی نمیتواند به دیده شدن شما کمک کند. در پایان فراموش نکنید که برای رفع مشکلات، حتما باید به فکر یک راه ارتباطی برای دریافت بازخورد از مشتریان به منظور اصلاح فرآیند تولید تا عرضه هم باشید.
انواع کمپین های بازاریابی سبز
تا اینجا شما را با مفهوم دقیق گرین مارکتینگ آشنا کردیم، حالا وقت آن رسیده تا چند نمونه موفق از این شیوه بازاریابی توسط شرکتهای معروف را معرفی کنیم:
1. پاتاگونیا (Patagonia)
پاتاگونیا، نمونهای عالی از بازاریابی سبز است که بدون افتادن در دام خطرناک تلاش برای متقاعدسازی مردم در مورد اینکه محصولات آنها واقعا سازگار با محیط زیست است، توانست به موفقیت برسد. این برند به صورت واضح به مشتریان میگوید که کدامیک از محصولات آنها کاملا سبز است و کدامیک هنوز به صورت کامل سبز نشده است. به علاوه، این مجموعه میلیونها دلار پول به مجموعههای کشاورزی، گروههای حافظ گونههای در حال انقراض، برنامههای مرمت صخرههای مرجانی و همچنین مجموعههای جدیدی که فعالیت خود را برای «سبزتر» کردن زمین بهتازگی شروع کردهاند، کمک میکند.
2. استارباکس (Starbucks)
استارباکس به عنوان یکی از معروفترین برندها در آمریکا و سطح جهان، از اوایل قرن بیستویکم یعنی سالهای 2000 از رویکرد بازاریابی سبز برای تبلیغ خود به مشتریان استفاده میکند. این کمپانی دائما در حال اهدای پولهای میلیون دلاری به صنایع انرژی تجدیدپذیر و همچنین مجموعههایی است که در زمینه محیط زیست فعالیت دارند؛ یکی از این موارد، به سال 2019 و جایی مربوط میشود که مدیران اعلام کردند که بیش از 100 میلیون دلار را برای توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر اهدا کردهاند. استارباکس همچنین با استفاده از متریال سبز در بستهبندیها، کنار گذاشتن پلاستیک در تولید محصولات و ارائه رویکردهای جدید برای کاهش آلودگیهای آبی، عملا به مشتریان نشان داده که در خط مقدم تلاش برای محافظت از زمین حضور دارد.
3. آیکیا (IKEA)
اگر به دنبال نمونههای متنوعتری از بازاریابی سبز هستید، بهتر است آیکیا، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مبلمان در دنیا را مثال بزنیم. طی سالهای اخیر، مدیران آیکیا همواره تمرکز اصلی خود را روی استفاده از انرژی تجدیدپذیر و استفاده از مواد سازگار با محیط زیست قرار دادهاند. به علاوه، آنها یک استراتژی مخصوص به نام People and Planet Positive (اصطلاحا به معنی مردم و سیاره مثبت) دارند که بهنوعی بیانگر تولید محصولات با رویکردهای محافظت از کره زمین، استفاده از انرژی خورشیدی و بهکارگیری مواد بازیافتپذیر است. آیکیا همچنین مثالی عالی از شرکتی است که تلاش دارد تا سال 2030، به صورت 100 درصدی از انرژی تجدیدپذیر در فروشگاههای خود استفاده میکند.
4. تیمبرلند (Timberland)
تیمبرلند یکی دیگر از معروفترین شرکتهای فعال در زمینه تولید و فروش لباس است که با استفاده از بازاریابی سبز، میگوید محصولاتش با مواد سازگار با محیط زیست تولید میشوند. یکی از رویکردهای این شرکت، اشاره مستقیم و دقیق به متریال بهکاررفته در محصولات در کنار اشتراکگذاری داستانهای مشتریان از تلاشها برای حفاظت از محیط زیست است. تیمبرلند همچنین قصد دارد در آینده به صورت 100 درصدی از انرژی تجدیدپذیر در تمام خط تولید خود استفاده کند.
5. بادی شاپ (The Body Shop)
برندهای زیبایی به خاطر تاریخچه بدی که در استفاده از مواد شیمیایی و انجام تستهای مختلف روی حیوانات داشتهاند، در زمینه تولید محصولاتی که برای سلامتی ضرری نداشته باشند، همیشه زیر ذرهبین بودهاند. هرچند، بادی شاپ رویکردی متفاوت را برای معرفی محصولات خود در پیش گرفته و ضمن بیان اینکه هیچ تستی را روی حیوانات انجام نمیدهد، میگوید از مواد «سبز» در تولید محصولاتش استفاده میکند. بادی شاپ نیز همانند شرکتهایی که بالاتر مثال زدیم، به دنبال استفاده 100 درصدی از انرژی تجدیدپذیر در تمامی بخشها است.
6. آووکادو (Avocado)
آووکادو یکی از برندهای مشهور تولید لوازم خواب است که متعهد شده در محصولات خود مانند بالش و تشک، از مواد ارگانیک و سازگار با محیط زیست استفاده کند. مدیران میگویند استفاده از مواد ارگانیک، علاوه بر جلوگیری از آسیب زدن به محیط زیست، به سلامت مردم نیز کمک زیادی خواهد کرد.
7. گرین تویز (Green Toys)
این کمپانی آمریکایی با تکیه بر رویکرد بازاریابی سبز، با استفاده از مواد ارگانیک سراغ مسئله سلامتی کودکان رفته است و میگوید محصولاتی که آنها تولید میکنند، هیچ ضرری برای کودکان ندارد. اسباببازی هایی که توسط گرین تویز تولید میشوند، همگی از متریال 100 درصد بازیافتشده بوده و سازگاری کاملی با محیط زیست دارند.