امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ ۱۱:۳۱
۰
۰
نسخه چاپی

پروستات، قلب دوم مردان

پروستات، قلب دوم مردان
به گزارشتمیم نیوز

کمتر کسی در اهمیت نقش رابطه جنسی در زندگی شخصی و زناشویی انسان تردید دارد ولی متاسفانه تعداد افرادی که به نقش و اهمیت ارگان های جنسی و بیماری های مربوط به آن ها توجه و آگاهی داشته باشند بسیار کم است و معمولاً تا زمانی که نشانه های آن به نقطه ای حساس و بحرانی نرسد از مراجعه به پزشک متخصص خودداری می ورزند. بی توجهی و شرم و حیای بیش از حد در این  مورد، چه بسا در سنین متوسط حیات می تواند به فاجعه ای دردناک و بازگشت ناپذیر بیانجامد. یکی از ارگان های حساس و مهم جنسی مردان که بنابر اهمیت آن قلب دوم مرد نامیده شده است، پروستات است. بنابر گزارش سازمان بهداشت جهانی تا 10 درصد مردان در سنین بالای 50 سالگی از بیماری های مختلف پروستات رنج می برند. التهاب پروستات شابع ترین بیماری ادراری-تناسلی است که به طور  عمده در مردان 20 تا 45 سال، که بیشترین قابلیت کاری و جنسی را دارند، مشاهده می شود. معذلک با افزایش طول عمر مردان در کشورهای رشد یافته و تغییر ساختار بیماری های اعضا تناسلی در چند دهه اخیر، این بیماری در مردان 55 ساله و مسن تر نیز مشاهده می شود. در ایالات متحده سالانه 1 میلیون نفر به علت التهاب پروستات به اورولوژیست (متخصص بیماری های تنسلی-ادراری) مراجعه می کنند. طبق برآوردهای انجام گرفته 50 درصد مردان زمانی در طی زندگی شان این بیماری را تجربه می کنند. این بیماری از نقطه نظر جغرافیایی پزشکی در تمام نقاط کره زمین مشاهده می شود با این تفاوت که شیوع آن در نقاطی که حرارت پایین و رطوبت بالا دارند بیشتر از نقاطی است که آب و هوای گرم و خشک دارند.
هیپرپلازی (بزرگ شدن) خوش خیم پروستات : شایع ترین تومور خوش خیم در مردان بالای 50 سال است. شیوع این بیماری با توجه به مسن تر شدن جمعیت در کشورهای پیشرفته ای چون ایالات متحده در حال افزایش است. مطالعات اخیر نشان داده اند که 80 درصد مردان بالای 80 سال در آمریکا مبتلا به BPA هستند. اندازه پروستات مردان در 60 سالگی تقریبا دو برابر شده، نشانه های BPA در نصف مردان مشاهده می شود. بروز این بیماری و سرطان پروستات در آسیایی ها در مقایسه با کشورهای غربی کمتر است. محققین مصرف زیاد سویا در غذای روزانه آسیایی ها را علت این امر می داند.
شیوع سرطان پروستات در مردان بعد از پنجمین دهه زندگ شان از 14 تا 46 درصد در نوسان است. سرطان پروستات در میان بیماری های سرطانی مردان آمریکایی جای دوم و در میان انگلیسی ها جای پنجم را دارد. این سرطان در افراد زیر 40 سال به ندرت مشاهده می شود و تقریباً در تمام مردان 90 ساله دیده می شود. هر سال 10 هزار نفر در آلمان در اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند. در ایالات متحده آمریکا سرطان پروستات 18 درصد از کل سرطان های جدید را تشکیل می دهد.
مراجعه مردها بخصوص بعد از 40 سالگی برای معاینه و و کنترل پروستات شان به اورولوژیست ها یکی از راه های عمده شناسایی به هنگام برای انجام اقدامات اولیه و فوری جهت درمان بیماری های بدخیم و خوش خیم آن است. متاسفانه چنین عملی در بیشتر کشورهای جهان انجام نمی گیرد و مردان نیز میلی به کنترل وضعیت پروستات خود، حتی در کشورهای اروپایی نشان نمی دهند. در کشوری چون آلمان فقط 17 درصد مردان برای کنترل سالانه پروستات به پزشک مراجعه می کنند.



+ 0
مخالفم - 0
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به تمیم خبر می باشد.
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.