فیلم Cruella با محوریت کاراکتر Cruella De Vil ساخته شده، زنی که اولین بار او را در انیمیشن ۱۰۱ سگ خالدار دیدیم و در همان زمان هم بسیار گل کرد. این انیمیشن که در هنگام اکران در برهه زمانی کوتاه مدتی پرفروشترین فیلم سینمایی جهان بود ما را با زنی دیوانه از دنیای فشن و مد آشنا کرد که دوست داشت سگهای خالدار را بکشد و پوستشان را کنده و از آنها برای خودش و مشتریانش لباس بسازد.
داستان فیلم روایتگر زندگی دختری شر و شیطان و البته با مغزی نابغه به نام استلا است که در مدرسه آتش به پا میکند و با مادرش نیز سر سازگاری ندارد. استلا و مادرش تنها زندگی میکنند و به خاطر معرکههایی که استلا برپا میکند دائما در حال جابجایی هستند تا اینکه یک روز مادر استلا بر اساس یک حادثه از بین میرود و استلا مجبور میشود در لندن به تنهایی زندگی کند.
استلا با دو پسر خیابانگرد هم سن و سال خودش آشنا میشود و سه نفری تبدیل به گروهی میشوند که امور زندگیشان با دزدی میگذرد. با اینکه همه چیز به نظر عالی میرسد و وضع خورد و خوراک و معیشتی آنها در جایگاه خوبی قرار دارد اما استلا از بچگی دوست داشته در دنیای مد و فشن کار کند و میخواهد هر طور شده به این آرزو برسد. ورود استلا به دنیای فشن و خانه مد بارونس، رازهای زیادی را بر او و زندگی گذشتهاش آشکار میکند که حوادث اصلی فیلم را تشکیل میدهند.
از اینجا به بعد روند فیلم بر مبنای دوئل پنهان و آشکار آن دو پیش میرود. جدالی که ابتدا انگیزهی انتقام جرقهی آن را میزند و در نهایت به جنگی بر سر قدرت تبدیل میشود. دو شخصیت – کروئلا و بارونس – که دور از هم نیستند و بسیار به یکدیگر شبیهاند (بهر حال طبق پیچش داستانی فیلم آنها نسبتی خونی با هم دارند)، گویی نمایندهی دو دوران متفاوت نیز هستند. یکی از گذشته میآید و دیگری از آینده.
شخصیت پردازی کاراکتر اصلی فیلم نقطه قوت فیلم Cruella است و همراه شدن ما از دوران کودکی تا بزرگسالی با او کمک شایانی به هرچه درک بیشتر این کاراکتر میکند. در این بین بازی خوب اما استون را نباید نادیده گرفت که به خوبی شخصیت دو قطبی را به تصویر میکشد. استلا دختری به ظاهر آرام و معصوم است و Cruella دختری سرکش و وحشی که لهجه کاملا متفاوتی هم دارد. اما استون به زیبایی هر دو کاراکتر را در قالب یک شخص بازی میکند و رگههایی از هر دو شخصیت را در هم میآمیزد تا ما یادمان نرود مشغول تماشای یک نفر هستیم.
در فیلم اصلی ۱۰۱ سگ خالدار کلاسیک، خبری از کروئلای سیاهوسفید نبود. شخصیت کروئلا شرور است، اما درعینحال دوستداشتنی. کریگ گیلسپی، کارگردان فیلم لایو اکشن کروئلا ۲۰۲۱ رگههایی خاکستری را به شخصیت استلا اضافه کرده و حالا باشخصیت جدیدی روبهرو هستیم: دختری جوان و جسور که عاشق مد و فشن است.
کروئلا از این دست فیلم هایی است که باید بی چون و چرا منطق های فیلم را بپذیریم و خود را با شرایط فیلم وفق دهیم. به عنوان مثال استلا به سادگی با مقداری آرایش و رنگ کردن موهایش و گذاشتن یک نقاب روی چشمانش تبدیل به کروئلا میشود. هیچکس هم شک نمیکند که او همان استلال است، البته تا زمانی که روایت این را بخواهد. فیلمنامهی فیلم پر از این سوالات بیجواب است.
روایت فیلم را نه زندگی پرفراز و نشیب کروئلا، بلکه نقشههای زیرکانهی او و دو همدستش پیش میبرد. صحنههایی که قرار است داستان فیلم را جلو ببرند یا کارکردی دراماتیک برای ترسیم قوس شخصیتی کروئلا داشته باشند، نقش پاساژهای حوصلهسربرِ میان صحنههای پرجنبوجوش فیلم را ایفا میکنند. ما در طول فیلم مدام شاهد نقشهها و شیرینکاریها و شگردهای متنوع کروئلا و تیمش هستیم.
فیلم Cruella هم میتواند برای بچهها جذاب باشد و هم بزرگسالانی که کنار آنها نشستند تا شخصیت منفی دوران کودکیشان را در سر و شکلی تازه ببینند. فیلمی که میتواند چراغ سبزی برای ساخته شدن دیگر آثار با محوریت شخصیتهای منفی دیزنی را روشن کند.
بیشتر بخوانیم:
پیانیست (The Pianist)؛ قدرت هنر در ویرانی جنگ