امروز: پنج شنبه, ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ برابر با ۰۳ رجب ۱۴۴۱ قمری و ۲۷ فوریه ۲۰۲۰ میلادی
چهارشنبه, ۲۵ دی ۱۳۹۸ ۱۲:۴۵
۱
PNAZAR
نسخه چاپی

درآمدی کلی بر نظریه روابط شیء /آشنایی با نظریه روابط شیء ملانی کلین

درآمدی کلی بر نظریه روابط شیء /آشنایی با نظریه روابط شیء ملانی کلین
به گزارشتمیم نیوز

نظریه روابط شیء پیامد نظریه غریزه فروید است اما حداقل از سه نظر با سلف خود تفاوت دارد: اولاً نظریه روابط شی بر سایق های زیستی کمتر تاکید دارد و برای الگوهای با ثبات روابط میان فردی اهمیت بیشتری قائل است. ثانیاً نظریه روابط شیء به عنوان مخالفت با نظریه نسبتاً پدرمنشانه فروید که بر قدرت و کنترل پدر تاکید می کند، بر صمیمت ومحبت مادر تاکید می ورزد. ثالثاً نظریه پردازان روابط شیء به طور کلی تماس و ارتباط انسان (نه لذت جنسی) را انگیزه اصلی رفتار انسان می دانند.
با این حال مفهوم روابط شیء به  همان صورتی که نظریه پردازان روابط شیء متعدد وجود دارند، معانی متعددی دارد. به طور کلی کار ماهلر به تلاش کودک در بدست آوردن خودمختاری و درک خود؛ کار کرنبرگ به ترکیب کردن نظریه سایق، روان شناسی خود (ایگو) و روابط شیء ؛ کار کوهات به تشکیل خود و کار بولبی به مراحل اضطراب جدایی مربوط می شود.
اگر کلین مادر نظریه روابط شیء است، پس فروید پدر آن است. فروید معتقد بود غرایز یا سایق ها نیروی محرک، منبع، هدف و شیء دارند، به طوری که دو مورد آخر اهمیت روان شناختی بیشتری دارند. با اینکه ممکن  است به نظر برسد که سایق های مختلف هدف های مجزایی دارند اما هدف اصلی آنها یکی است: کاهش دادن تنش، یعنی، کسب لذت. در واژگان فرویدی، شیء سایق هر کسی، قسمتی از کسی یا چیزی است که هدف از طریق آن ارضا می شود. کلین و سایر نظریه پردازان روابط شیء با این فرض بنیادی فروید شروع نموده وبعد در این باره گمانه زنی کردند که چگونه روابط اولیه واقعی یا خیالی کودک با مادر یا پستان، الگویی برای تمام روابط میان فردی بعدی می شود. بنابراین روابط بزرگسالی، همیشه آنگونه به نظر می رسند، نیستند. بخش مهمی از هر رابطه ای، بازنمایی های روانی اشیای مهم اولیه، مانند پستان مادر یا آلت تناسلی پدر است که درون فکنی شده یا در ساختار روانی کودک جذب شده اند و بعداً به همسر فرد فراکنی می شوند. این تصاویر درونی، بازنمایی های دقیقی از فرد دیگر نیستند، بلکه پس مانده های تجربیات پیشین هر فرد هستند.
گرچه کلین خود را طرفدار فروید می دانست، اما نظریه روان کاوی را به فراتر از محدوده ای که فروید تعیین کرده بود،کشاند. فروید عمداً کلین را نادیده گرفت. زمانی که فروید مجبور شد نظر خود را درباره کلین اعلام کند، مطلب چندانی برای گفتن نداشت. برای مثال در سال 1925 زمانی که ارنست جونز مطلبی درباره کار ارزشمند کلین در رابطه با روان کاوی کودک و بازی درمانی به فروید نوشت، او صرفاً به این صورت پاسخ داد: کار ملانی کلین اینجا در وین، شک و تردید و مجادله زیادی را برانگیخته است.

 

بیشتر بخوانیم:

نظر کلین درباره زندگی روانی کودک

 مکانیزهای دفاعی روان کودک از دیدگاه ملانی کلین

درونی سازی چیست؟ درونی سازی در نظریه روابط شیء



+ 1
مخالفم - 0

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به تمیم خبر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری